استادان دانشگاه دید مثبتی نسبت به هم‌اندیشی دارند
12 بازدید
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : سایت مرکز هم اندیشی استادان حوزه و دانشگاه 1390-10-05
تعداد شرکت کننده : 0

حجت الاسلام محمود عیسوی رییس جدید مرکز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی گفت: حرکت‌هایی که چند سال گذشته در این مرکز صورت گرفته، تصورات استادان را نسبت به این بخش روشن ساخته است؛ به شکلی که استادان دانشگاه از همكاری با مرکز هم‌اندیشی استقبال می‌کنند.

به گزارش خبرنگار مركز هم‌اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی مراسم تودیع و معارفه رئیس مركز هم‌اندیشی استادان با حضور معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از كاركنان این مركز برگزار شد.
حجت الاسلام سید مجید قریشی معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ابتدای این مراسم گفت: به طور حتم یکی از بزرگترین و مهمترین رسالت های نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تقویت ارتباط با استادان و کمک به فعالیتهای استادان در دانشگاه ها است.
وی با بیان این که یکی از ارکان مهم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، مرکز هم اندیشی است خاطرنشان کرد: همه بخش های نهاد باید کمک های خود را به مرکز هم اندیشی افزون کنند.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اذعان داشت: دانشگاه مرکز تولید علم، تحقیق و پرورش است و این مسئولیت سنگین برعهده استادان یعنی کسانی که صاحبان اصلی علم و دانش هستند قرار گرفته است.
وی با بیان این که هر چقدر استادان منبع غنی علم و دانش باشند دانشجویان بهتر پرورش یافته و برای نظام جمهوری اسلامی ایران مفیدتر خواهند بود افزود: امروز بزرگترین قدرت نرم قدرت علم است و این قدرت علم بر دوش استادان است.
وی خاطرنشان کرد: هرچند که قدرتمندان جهان از صاحبان علم بهره مند می شوند اما تولید کنندگان واقعی علم استادان هستند.
حجت الاسلام سید قریشی در ادامه به تغییر و تحولات اخیر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها اشاره کرد و یادآور شد: در اقدام جدیدی که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در پیش گرفت ستادها کوچک سازی شدند و اکثر معاونت و مراکز نیز در هم ادغام شد، البته معنای ادغام کاهش فعالیت ها نبود بلکه کارها انسجام بیشتری یافته و برخی بخش ها به هم نزدیک تر شده و تحت مدیریت واحدی قرار گرفتند.
حجت الاسلام قریشی ادامه داد: دفاتر استانی به جد باید تقویت شود و در هر استانی یک مرکز هم اندیشی جای بگیرد تا از این طریق رفت و آمد استادان از سراسر دانشگاه ها به مرکز هم اندیشی کاهش یابد.
حجت الاسلام قریشی وجود یک مدیریت واحد در پایتخت را لازمه انسجام فعالیت دفاتر استانی دانست و ادامه داد: ما باید جنبه هدایت گری و طراحی را حفظ کرده و جنبه اجرایی را کاهش دهیم، همچنین باید برنامه ها، سیاست های کلان و راهبردهای اساسی را طراحی کرده و به دفاتر استانی ارجاع دهیم تا اجرایی شود، این روندی است که امروز نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری پیش گرفته است.
وی ایجاد ارتباط نزدیکتر بین استادان دانشگاه های کشور را تأثیرگذار در روند وضعیت دانشگاه و نظام دانست و افزود: ماحصل این ارتباطات برای دانشجویان نیز مفید خواهد بود.
حجت الاسلام قریشی ضمن تقدیر از فعالیت های چند ساله رییس سابق مرکز هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری یادآور شد: حجت الاسلام و المسلمین فلاح رفیع رییس سابق مرکز هم اندیشی تلاش های بسیاری در این مرکز انجام دادند و توانستند مرکز هم اندیشی را منسجم کنند. حجت الاسلام سید قریشی افزود: شکل بندی مرکز هم اندیشی و پی گیری بسیاری از مسائل قانونی در دوران وی اتفاق افتاده که از آن جمله می توان به راه اندازی سایت و فعالیت های مختلف در راستای معرفی مرکز هم اندیشی اشاره کرد.
وی از عیسوی رییس جدید مرکز هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها به عنوان یکی از فعالان این نهاد نام برد و اذعان داشت: دانشگاهی بودن و سابقه با ارزش وی از نکات حائز اهمیتی است که می توان به آن اشاره کرد.

تحقق بیش از 70درصدی اهداف مرکز هم اندیشی
به گزارش خبرنگار مركز هم‌اندیشی استادان در ادامه جلسه، علی فلاح رفیع رییس سابق مرکز هم اندیشی استادان گفت: اگر تا زمان فعلی برای شکوفایی این مرکز اقدامی صورت گرفته به علت وجود کارمندان و دوستان بامسئولیت بوده که با توانمندی کافی کمبودها را رفع کردند.
وی خاطرنشان کرد: از بدو ورود به مرکز هم اندیشی، رویکردهایی تعریف شدکه طی سالهای خدمت اینجانب تمام تلاش ها مبنی بر تحقق این رویکردها بود.
فلاح رفیع با بیان این که این رویکردها برای دبیران و مسئولان دفاتر سایر استانها تشریح شد ادامه داد: پس از تشریح اهداف و رویکردهای مرکز هم اندیشی برای استادان و مسئولان دفاتر استانها، پی گیری لازم از مرکز صورت گرفت؛ به شکلی که پس از چهار سال، بیش از 70 درصد این رویکردها محقق شده است.
وی رویکرد خود در مرکز هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها را دارای دو بعد اصلی دانست و ادامه داد: دو بعد رویکرد مرکز هم اندیشی شامل ترویج گرایی و تبیین گرایی بود.
فلاح رفیع ادامه داد: در سالهای اولیه، تلاشهایی در راستای تبیین گرایی انجام شد؛ به شکلی که بسیاری از مسئولین دفاتر استانها مفهوم هم اندیشی را درک کرده و پس از دو سال بسیاری از ابهامات ذهنی مسئولان نهاد و دفاتر درباره مرکز هم اندیشی رفع شده است.
رییس سابق مرکز هم اندیشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با بیان این که در بحث تبیین گرایی، 90 درصد اهداف مرکز محقق شده خاطرنشان کرد: تلاش های مورد نظر در بخش ترویج گرایی منجر شد تا بسیاری از استادان به صورت داوطلبانه وارد مرکز هم اندیشی شوند. همچنین در نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال که اخیراً برگزار شده بود سایت مرکز هم اندیشی جزو سایتهای برتر معرفی شد. در بخش ترویج‌گرایی تقریباً 70 درصد اهداف مرکز محقق شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش از رویکرد دیگری به نام قانونمند سازی یا استاندارد گرایی در مرکز نام برد و تشریح کرد: از اسفند ماه سال گذشته این طرح به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه و مصوب شد تا مرکز هم اندیشی در ساختار رسمی دانشگاه‌ها و نظام عالی آموزش قرار گیرد و طی جلسات متعددی که با حضور رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد این آئین نامه تصویب و به دفاتر استانی نیز ارسال شد.
فلاح رفیع در ادامه با بیان این که 90 درصد اهداف مرکز هم اندیشی در این رویکرد محقق شد ادامه داد: مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی از بخش های مهم و قابل اهمیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها است و این نهاد باید تلاش کند تا مرکز هم‌اندیشی را حفظ نماید.

تصورات استادان نسبت به مرکز هم اندیشی روشن شده است
حجت الاسلام محمود عیسوی رییس جدید مرکز هم‌اندیشی استادان گفت: کسانی که در مرکز هم اندیشی فعال هستند باید این مرکز را حفظ و در راستای پرورش این نهال تلاش کنند.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط سیاسی کشور، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها باید مرحله جدیدی را آغاز کند.
عیسوی یادآور شد: استادان مهمترین رکن تأثیرگذار در دانشگاه و از حساسیت زیادی برخوردار هستند لذا باید نسبت به تصمیم گیری و راهکارهایی که در این مرکز اتخاذ می شود حساس باشیم تا از این طریق بتوانیم گام های مثبتی برداریم.
عیسوی ادامه داد: با حرکت هایی که چند سال گذشته در این مرکز صورت گرفته، تصورات استادان را نسبت به این بخش روشن ساخته است به شکلی که استادان از همكاری با مرکز هم اندیشی استقبال می کنند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها گفت: بزرگترین قدرت نرم، قدرت علم است که صاحبان این قدرت همان استادان هستند.

نخبگان در مشروعیت و كارآمدی نظام جمهوری اسلامی نقش سازنده دارند
در ادامه این نشست مرتضی فاضلی معاون مطالعات و برنامه های راهبردی مرکز هم اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی خاطرنشان کرد: مرکز هم اندیشی استادان كه درصدد طراحی و بسترسازی مشاركت استادان دانشگاه در امر تصمیم‌سازی برای مدیران نظام است یك فرصت و جایگاه استراتژیک برای نظام محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: هر نظام سیاسی برای تبیین مشروعیت و اثبات کارآمدی نظام به همراهی نخبگان نیازمند است لذا در تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، نخبگان نقش بسزایی داشتند و امروز هم مشاركت آنان در اداره‌ی كشور كارآمدی نظام سیاسی را تضمین می‌كند.
فاضلی از فتنه های یک سال و نیم گذشته یاد کرد و ادامه داد: فتنه اخیر، اهمیت نخبگان را بیش از پیش نمایان کرد.
وی ادامه داد: هر نظامی که ارزش ها و اهداف بلندمدت آن از سوی نخبگان تعریف شود آن نظام سیاسی به طور حتم در داخل کشور دچار مشکل نخواهد شد و در سطح بین المللی از موقعیت ممتازی برخوردار می شود.
فاضلی در پایان گفت: معرفت افزایی استادان باید جدی گرفته شود که در این صورت اگر این راهبردها و برنامه ها در آینده پی گیری شود نتایج خوبی را به دنبال خواهد داشت.

آدرس اینترنتی